Hoe ga je als HR-manager om met de WAB?

De invoering van de WAB brengt nogal wat hoofdbrekens met zich mee voor veel HR-medewerkers. Dankzij Aangetekend Mailen wordt de overstap van payroll naar eigen vaste contracten een stuk eenvoudiger.

Wet arbeidsmarkt in balans

Sinds het begin van dit jaar is de nieuwe Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) van kracht. Het doel van de WAB is om de kloof tussen vaste contracten en flexibele contracten verkleinen. Het geeft oproepkrachten en payrollers meer zekerheden en het maakt het aantrekkelijker voor werkgevers om een vast contract aan te bieden.

Arbeidsintensieve processen

Deze nieuwe wet betekent nogal wat voor veel HR-afdelingen. Voorheen was het leeuwendeel van de medewerkers van bijvoorbeeld grote retailers ondergebracht bij een payroll-organisatie. Die moeten nu versneld overstappen naar een vast contract. Dat betekent niet alleen dat iedereen een arbeidsovereenkomst moet krijgen, maar ook dat – in de toekomst – documenten als nieuwe arbeidsovereenkomsten, waarschuwingsbrieven, ontslagbrieven en vaststellingsovereenkomsten verzonden en geregistreerd moeten worden. Dat zijn behoorlijk arbeidsintensieve en vrij langdurige processen waarbij veel documenten – heen en weer – per aangetekende post moeten worden verstuurd.

Sneller en efficiënter communiceren

Diverse (grote) retailers maken actief en met succes gebruik van de Aangetekend Mailen-software om de communicatie efficiënt, beveiligd en rechtsgeldig te laten verlopen. Met de optie van de Digitale Handtekening kunnen (toekomstige) medewerkers op een eenvoudige manier vanuit hun eigen mailbox een rechtsgeldig akkoord geven op de arbeidsovereenkomst, waarna ze dezelfde dag nog van start kunnen gaan. Door een directe koppeling met HR-systemen kan in een oogopslag de status van een zending worden ingezien. Dat scheelt papier, geld, maar vooral heel veel kostbare tijd. Als HR-medewerker weet je zeker dat het hele proces is gedigitaliseerd, dat rechtsgeldigheid van de communicatie gewaarborgd is en dat je tegelijkertijd ook nog eens voldoet aan de eisen van de AVG.

Net zo slim als Jumbo?

Een van de bekende retailers die gebruik maakt van onze dienst, is Jumbo Supermarkten. In korte tijd is Jumbo gegroeid van 120 winkels naar bijna 600 winkels met zo’n 60.000 medewerkers. Hoe zij bij deze verandering slim gebruik maken van Aangetekend Mailen, lees je op onze website. Ben je benieuwd hoe dit er voor jouw organisatie uit kan zien? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.

Zij maken al gebruik van onze oplossingen

Meer informatie ontvangen?

Benieuwd hoe Aangetekend Mailen in de praktijk werkt? Plan een persoonlijke afspraak in met een van onze experts.

Ontvang onze brochure via een Aangetekende Mail. Zo ervaar je direct het proces aan de ontvangende kant.

Andere klanten gebruiken ook

Digitaal Ondertekenen

Overeenkomsten moeten rechtsgeldig ondertekend zijn. Ook met een digitale handtekening moet dit waterdicht zijn. Optioneel kan er een extra identificatie gevraagd worden voor meer zekerheid.

Lees meer >>

Beveiligd Mailen

Privacygevoelige data moet worden beschermd tegen verlies, diefstal of hacken. Gebruik altijd veilig mailen om dit te voorkomen. Als de mail niet veilig kan worden afgeleverd, krijgt de ontvanger een bericht om de mail veilig op te halen.

Lees meer >>

Grote Bestanden Mailen

Het kan soms lastig zijn om een groot bestand via de mail te verzenden, omdat dit de mailserver flink belast. Of de bijlage bevat privacygevoelige data. Verstuur bijlagen veilig en gemakkelijk via de server van Aangetekend.

Lees meer >>

  Certificeringen

De enige Nederlandse eIDAS gekwalificeerde vertrouwensdienst voor een elektronische Aangetekende brief.

EU Trusted service providers >>

Back To Top