Ingebrekestelling betaling factuur
Iedere organisatie of ondernemer heeft wel eens te maken met een onbetaalde factuur. In de meest ideale situatie worden de facturen binnen de gestelde betaaltermijn voldaan. Helaas blijkt dat deze situatie niet altijd vanzelfsprekend is.
- Opstellen van je e-mail
- Controleren van je e-mail
- Identificeren zodat we zeker weten wie je bent
- Betalen voor verzending € 5,45
Herinneren, aanmanen en ingebrekestellen
Voordat je de andere partij in gebreke stelt omdat deze de factuur nog niet heeft voldaan dienen er eerst twee acties uitgevoerd te worden.
De betalingsherinnering
Een betalingsherinnering is eigenlijk niets meer dan de andere partij eraan te herinneren dat de factuur nog niet is betaald. Met de betalingsherinnering geef je de andere partij de mogelijkheid en termijn om het openstaande bedrag alsnog te voldoen. Je kan de andere partij zowel telefonisch of schriftelijk hieraan herinneren. Voordat je contact opneemt is het verstandig na te gaan waarom de factuur nog niet is voldaan. Het kan voorkomen dat de andere partij bijvoorbeeld een klacht heeft ingediend. Als er een reden is (geweest) waarom de factuur nog niet is betaald, is het verstandig om dit eerst op te lossen voordat je de andere partij herinnerd aan de openstaande factuur.
Het is niet handig om lang te wachten met het versturen van een betalingsherinnering. De andere partij kan hierdoor zelf ook weinig haast maken met het betalen. Daarom is het verstandig een standaard aantal dagen aan te houden, na het vervallen van de eerste betaaltermijn, dat er een betalingsherinnering wordt verstuurt.
De aanmaning
Als na het verstrijken van het termijn van de betalingsherinnering de factuur nog niet is voldaan, kan er een aanmaning worden verzonden. Een aanmaning is een wat strengere manier om de andere partij over te laten gaan tot betaling van de factuur. Met een aanmaning maan je de andere partij letterlijk aan om de betaling te voldoen. In de aanmaning wordt vaak opnieuw een betalingstermijn gesteld. Meestal is deze termijn korter dan in de betalingsherinnering.
De ingebrekestelling
Mocht de andere partij na deze stappen nog niet betalen of reageren? Dan kan je de andere partij in gebreke stellen. Het versturen van een ingebrekestelling kan van groot belang zijn voor de uitkomst van een later te voeren juridische procedure. In veel gevallen ben je dat zelfs verplicht, anders kan je geen verdere juridische stappen nemen.
Ingebrekestelling vereisten
Het is van belang dat de andere partij met de ingebrekestelling precies weet wat er wordt verwacht. Een ingebrekestelling moet bovendien aan bepaalde eisen voldoen, anders is deze mogelijk niet geldig. Voor een ingebrekestelling zijn de volgende punten belangrijk:
- De ingebrekestelling moet schriftelijk of per e-mail worden verzonden;
- Er moet duidelijk vermeld worden wat de gevolgen zijn als de afspraken niet worden nagekomen;
- Er dient een redelijke termijn worden gesteld om de andere partij de afspraken te laten nakomen.
Ingebrekestelling met Aangetekend Mailen
Volgens de wet dient een ingebrekestelling schriftelijk verzonden te worden. In de praktijk betekent dat een ingebrekestelling per e-mail ook is toegestaan. Met een gewone e-mail is het verzenden en ontvangen lastig te bewijzen.
Met de inzet van Aangetekend Mailen en onze voorbeeldbrief verstuur je eenvoudig een ingebrekestelling per mail. Na het versturen ontvang je een statusmail met daarin de actuele informatie van jouw Aangetekende Mail. Download hieronder onze gratis voorbeeldbrief voor het versturen van een ingebrekestelling.
Hoe werkt het?
Een aangetekende e-mail verstuur je eenvoudig via de knop ‘Verstuur nu’. Je stelt de tekst op en voegt eventuele bijlagen toe. Bij de volgende stap kun je de email en alle velden controleren. Om een aangetekende e-mail te kunnen versturen is het wettelijk vereist dat je je identificeert. Dit doen wij met iDIN en dat werkt via je bank. Als laatste stap volgt de betaling via iDEAL waarna de Aangetekende Mail wordt verstuurt. Een kopie van de Aangetekende Mail en de track & trace ontvang je in je inbox.
Stap 1
Opstellen e-mail
Stap 2
Controleren e-mail
Stap 3
Identificeren
Stap 4
Betalen
Voordelen van Aangetekend Mailen
Ultiem gemak
Je verstuurt supersnel belangrijke documenten met extra zekerheid, zonder dat je de deur uit hoeft.
Veilig en rechtsgeldig
Je e-mail en bijlagen worden beveiligd verzonden. Daarbij ontvang je een verzendbewijs én een ontvangstbewijs.
Snel en direct
Jouw Aangetekende e-mail wordt direct aangeboden aan de ontvanger, zonder wachttijd.
24/7 te volgen
Je hebt tijdens het hele proces volledig inzicht in de voortgang van je e-mail.
Kostenbesparend
Een Aangetekende e-mail is goedkoper dan de fysieke variant waarbij ‘gewicht’ ook niet uitmaakt voor de prijs die je betaald.
100%
rechtsgeldig in EU
Aangetekend Mailen voldoet volledig aan Europese regelgeving. De rechtbank erkent de aangetekende e-mail als juridisch bewijs.
85%
hogere attentiewaarde
Bezorging via Aangetekend Mailen trekt veel meer aandacht dan een gewone e-mail of poststuk.
2
minuten slechts
Supersnel versturen én bezorgen zonder dat je de deur uit hoeft.
Waarom Aangetekend Mailen?
Een Aangetekende Mail versturen is eenvoudiger en voordeliger dan het versturen van een aangetekende brief per post. Daarnaast heb je meer zekerheid dat het bericht ook daadwerkelijk bij de ontvanger terecht komt. Na de verzending ontvang je direct een statusmail in je eigen mailbox met een statusbiljet. Met het statusbiljet kan je de real-time status van je Aangetekende Mail volgen. Hierdoor heb je meer grip op de situatie en kan je met een gerust hart belangrijke informatie via een Aangetekende Mail versturen.