Zakelijk huurcontract opzeggen
Wil je de huur van een bedrijfsruimte opzeggen? Dan ben je verplicht dit aangetekend te doen. Met de inzet van Aangetekend Mailen stuur je vandaag nog een rechtsgeldige opzegging van je zakelijke huurcontract. Na het versturen ontvang je direct het bewijs van verzending in jouw eigen mailbox.
- Opstellen van je e-mail
- Controleren van je e-mail
- Identificeren zodat we zeker weten wie je bent
- Betalen voor verzending € 5,45
Hoe moet ik huur opzeggen?
Voordat je het zakelijk huurcontract gaat opzeggen is het handig eerst na te gaan wat voor soort bedrijfsruimte je huurt. In de wet wordt verschil gemaakt tussen twee soorten bedrijfsruimten, namelijk middenstandsbedrijfsruimte en overige bedrijfsruimte. Hiervoor gelden verschillende regels waarmee je rekening dient te houden bij de opzegging. Verstuur de opzegbrief via Aangetekend Mailen zodat je bewijs hebt van de opzegging.
Middenstandsbedrijfsruimte
Een middenstandsbedrijfsruimte is een bedrijfsruimte dat voor het publiek toegankelijk moet zijn en waar het product of dienst direct geleverd wordt. Denk hierbij aan horeca- en winkelbedrijven. Een huurder van dit soort bedrijfsruimte krijgt extra wettelijke huurbescherming. De reden hiervoor is dat bijvoorbeeld winkeliers meer gebonden zijn aan plaats waar hun bedrijfsruimte is gevestigd.
Overige bedrijfsruimte
Alle bedrijfsruimten die niet onder de middenstandsruimte vallen zijn overige bedrijfsruimte. Bij overige bedrijfsruimte geldt niet dat deze voor het publiek toegankelijk moet zijn. Meestal betreft het kantoorruimtes of opslagruimtes. Hiervoor gelden in principe de algemene regels voor elke huurovereenkomst. Maar de wet geeft dit soort bedrijfsruimte extra ontruimingsbescherming.
Huurcontract 5 jaar
tussentijds opzeggen
Wil je voor het einde van de huurperiode van de huurovereenkomst af, dan kan dit niet zomaar. Tussentijds opzeggen kan alleen onder bepaalde voorwaarden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan wederzijdse instemming of als je zelf een nieuwe huurder hebt gevonden. In alle gevallen is het verstandig dit in overleg te doen met de verhuurder.
Opzegtermijn huurcontract
Als het een middenstandsbedrijfsruimte betreft dan kent de huurovereenkomst een periode van vijf jaar. Na deze vijf jaar wordt het contract automatisch verlengd met nog een vijf jaar. Daarna loopt het contract voor onbepaalde tijd door. Na het verstrijken van deze termijnen beëindigd het contract niet automatisch. Als de verhuurder of huurder de overeenkomst wil opzeggen dan dient er van te voren een opzegtermijn van één jaar in acht nemen.
Voor overige bedrijfsruimte gelden de algemene regels die voor elke huurovereenkomst gelden. De opzegtermijn van het huurcontract is gelijk aan de betalingstermijn: minimaal één maand en maximaal drie maanden. Een betalingstermijn van één maand is het meest gebruikelijk. Als er in het huurcontract een langere opzegtermijn staat dan de betalingstermijn dan hoeft daar niet aan gehouden te worden. De opzegtermijn is dan maximaal één betalingstermijn.
Hoe werkt het?
Een aangetekende e-mail verstuur je eenvoudig via de knop ‘Verstuur nu’. Je stelt de tekst op en voegt eventuele bijlagen toe. Bij de volgende stap kun je de email en alle velden controleren. Om een aangetekende e-mail te kunnen versturen is het wettelijk vereist dat je je identificeert. Dit doen wij met iDIN en dat werkt via je bank. Als laatste stap volgt de betaling via iDEAL waarna de Aangetekende Mail wordt verstuurt. Een kopie van de Aangetekende Mail en de track & trace ontvang je in je inbox.
Stap 1
Opstellen e-mail
Stap 2
Controleren e-mail
Stap 3
Identificeren
Stap 4
Betalen
Voordelen van Aangetekend Mailen
Ultiem gemak
Je verstuurt supersnel belangrijke documenten met extra zekerheid, zonder dat je de deur uit hoeft.
Veilig en rechtsgeldig
Je e-mail en bijlagen worden beveiligd verzonden. Daarbij ontvang je een verzendbewijs én een ontvangstbewijs.
Snel en direct
Jouw Aangetekende e-mail wordt direct aangeboden aan de ontvanger, zonder wachttijd.
24/7 te volgen
Je hebt tijdens het hele proces volledig inzicht in de voortgang van je e-mail.
Kostenbesparend
Een Aangetekende e-mail is goedkoper dan de fysieke variant waarbij ‘gewicht’ ook niet uitmaakt voor de prijs die je betaald.
100%
rechtsgeldig in EU
Aangetekend Mailen voldoet volledig aan Europese regelgeving. De rechtbank erkent de aangetekende e-mail als juridisch bewijs.
85%
hogere attentiewaarde
Bezorging via Aangetekend Mailen trekt veel meer aandacht dan een gewone e-mail of poststuk.
2
minuten slechts
Supersnel versturen én bezorgen zonder dat je de deur uit hoeft.
Fysiek of digitaal aangetekende brief versturen?
Sinds de invoering in 2016 van de Europese verordening eIDAS is een aangetekende brief versturen niet langer alleen maar fysiek per post mogelijk.
Aangetekend Mailen is een Europees gekwalificeerde vertrouwensdienst en geeft de zending dezelfde status mee als een Post aanbieder. De grote verschillen voor het versturen van een Aangetekende Mail of fysiek aangetekende poststuk zijn: kostenbesparend, ultiem gemak, veilig en rechtsgeldig, 24/7 te volgen en snel & direct. Met onze stuksoplossing is Aangetekend Mailen ook prima te gebruiken door de consument.
Aangetekende Mail ontvangen?
Heb je zelf een Aangetekende e-mail ontvangen en wil je zelf weten hoe een aangetekende brief versturen werkt? Een aangetekende e-mail die je via onze service ontvangt, komt van een betrouwbare afzender die jou belangrijke informatie wil toesturen en dat ook serieus neemt. Dit bericht is beveiligd en biedt dezelfde rechtskracht als een fysieke aangetekende brief. Je kan de afzender en het onderwerp controleren om zeker te zijn van de betrouwbaarheid.
Accepteren of weigeren
Je hebt een aankondigingsmail ontvangen en hebt de keuze om het bericht te accepteren of te weigeren. Wanneer je het bericht accepteert wordt de inhoud vrijgegeven. Weigeren kan ook, maar houd er rekening mee dat je dan afziet van belangrijke informatie die niet opnieuw opvraagbaar is. Maak een weloverwogen keuze, vooral als het gaat om tijdgevoelige of juridische documenten.