skip to Main Content

4 Voordelen van het automatiseren van je creditmanagementproces

Als creditmanager kun je bij de uitvoering van je taken diverse instrumenten inzetten om zo efficiënt mogelijk je doelstellingen te halen. Door je creditmanagementproces te automatiseren, werk je sneller, klantvriendelijker en heb je meer inzicht. In deze blog delen we vier voordelen van digitaal boven papier.

1 Attentiewaarde

Voorgaande punten gingen vooral over het juridische aspect. Een belangrijk voordeel dat we niet mogen vergeten, is de attentiewaarde. Aan jou als debiteurbeheerder of creditmanager de schone taak om zoveel mogelijk facturen op tijd betaald te krijgen. In alle facetten van de ‘factuurreis’ wil je de attentiewaarde verhogen zonder te hoeven inboeten op de juridische waarde. Argumenten als: ‘Ik heb niets ontvangen’ werken alleen maar vertragend. Dan moet je zien aan te tonen dat dat niet klopt, liefst zonder de klantrelatie te verliezen. Een papieren proces geeft je weinig tot geen tools in handen om dat proces goed op te volgen. Met Aangetekend Mailen heb je die tools wel in handen. Bovendien blijkt dat er sneller wordt betaald en dat de conversie hoger is dan per post of gewone e-mail.

2 Voldoen aan wet- en regelgeving

Door gebruik te maken van Aangetekend Mailen voldoe je – onder de paraplu van de eIDAS-verordening – aan een aantal belangrijke wet- en regelgevingen dat voor elke creditmanager van belang is, zoals de AVG, de ontvangsttheorie en de schriftelijkheidsvereiste. Veel stukken die gestuurd worden zijn privacygevoelig.

3 Zorgplicht

In het kader van de Wet op het financieel toezicht heb je de plicht om de communicatie met cliënten zodanig uit te voeren dat 100 procent zeker is dat zij die op de juiste wijze ontvangen. Ook dan is Aangetekend Mailen het middel bij uitstek om aan deze vereiste te voldoen.

4 Dossieropbouw

Natuurlijk kun je een aanmaning per post of gewone e-mail sturen. Het nadeel is dat je dan helemaal niets weet, je verzamelt geen data. Als je met een trackingpixel werkt, weet je wel iets, maar dat is niet rechtsgeldig. Met Aangetekend Mailen heb je wel beschikking over data. Je hebt de beschikking over een – rechtsgeldig – biljet, dat de status van een zending real-time weergeeft. Zo weet je altijd precies wie, wanneer waarover heeft gecommuniceerd, wanneer de berichten zijn gezien en door wie. Deze gegevens kun je tot maar liefst zeven jaar na zending terughalen. Zoals Sander Kamstra, directeur van Payt, zegt: ‘Wat er ook gebeurt, het argument ‘ik wist er niet van’ is bij ons géén argument, dankzij Aangetekend Mailen.’

Door op deze manier gegevens te verzamelen, leer je ook precies wat werkt en wat niet. Daar kun je je bedrijfsprocessen vervolgens weer op aanpassen.

Meer weten?

Zo zijn er nog veel meer voordelen van het digitaliseren van je processen. Meer weten? Download dan hier ons whitepaper! Benieuwd hoe Aangetekend Mailen een rol in jouw organisatie kan spelen? Geïnteresseerd in een samenwerking? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op, we denken graag met je mee.

Download onze brochure
Doorlooptijd van je dossiers verkorten? Zo doe je dat!
Doorlooptijd van je dossiers verkorten? Zo doe je dat!

We schreven al eerder over waarom de overstap van papier naar digitaal in het creditmanagementproces…

Lees verder
Documenten digitaal ondertekenen. Is dat wel rechtsgeldig?

Uit onderzoek door organisatieadviesbureau McKinsey blijkt dat de uitbraak van het coronavirus de digitale transformatie…

Lees verder
Digitaliseer je correspondentie voor hogere betaalconversie
Digitaliseer je correspondentie voor hogere betaalconversie

In onze vorige blog noemden we al vier voordelen van digitaal boven papier in het…

Lees verder
Het is tijd om impact te maken
Het is tijd om impact te maken

Het klimaatrapport van de IPCC liegt er niet om. Het is vijf over twaalf als…

Lees verder
DNB zet dataveiligheid hoog op de agenda
DNB zet dataveiligheid hoog op de agenda

Onlangs publiceerde De Nederlandsche Bank (DNB) een update op het rapport ‘Visie op Toezicht 2018-2020’.…

Lees verder
‘Wij zijn een A-merk, daar sluit de oplossing van Aangetekend naadloos bij aan’
‘Wij zijn een A-merk, daar sluit de oplossing van Aangetekend naadloos bij aan’

XA wil het vinden en delen van informatie voor organisaties makkelijk maken. Door informatiestromen binnen…

Lees verder
4 Voordelen van het automatiseren van je creditmanagementproces
4 Voordelen van het automatiseren van je creditmanagementproces

Als creditmanager kun je bij de uitvoering van je taken diverse instrumenten inzetten om zo…

Lees verder
‘Fysieke aangetekende post? Dat is inmiddels wel een beetje achterhaald’
‘Fysieke aangetekende post? Dat is inmiddels wel een beetje achterhaald’

Martijn Groot Kormelink is advocaat, mediator en partner bij Vallei Advocaten & Mediators. Vallei Advocaten…

Lees verder
Maak kennis met… Wesley Verheul, onze Customer Success Manager
Maak kennis met… Wesley Verheul, onze Customer Success Manager

Achter die knop in Outlook waarmee je beveiligd en rechtsgeldig kunt mailen, zit een heel…

Lees verder
Waarom de eIDAS-verordening onmisbaar is in een digitale maatschappij

Bredero, Nederlands dichter en toneelschrijver uit de 16e eeuw, zei het al: 'Al ziet men…

Lees verder
Vacature
Marketeer B2B – Vacature

Binnen Aangetekend zijn wij op zoek naar een allround marketeer die niet alleen de beste…

Lees verder
'We hopen dat ze nóg 10 jaar voor reuring blijven zorgen'
‘We hopen dat ze nóg 10 jaar voor reuring blijven zorgen’

BIT is een zakelijke internetserviceprovider, gespecialiseerd in virtualisatie, colocatie, internetverbindingen, managed hosting en outsourcing. BIT…

Lees verder
Partner A

Detail informatie over deze partner Partner

Lees verder
Aangetekend B.V. viert kristallen jubileum
Aangetekend B.V. viert kristallen jubileum

Tien jaar geleden begonnen Philip Voogt en Wouter van den Brink met een totaal nieuwe…

Lees verder
David Efde
Gebruikerservaring Aangetekend Mailen naar een nog hoger niveau

Aangetekend Mailen wordt inmiddels alweer bijna tien jaar door uiteenlopende klanten ingezet. Omdat er altijd…

Lees verder
Consumentenpost krijgt een digitale concurrent
Aangetekend Mailen kan PostNL miljoenen kosten

De digitale postbode bezorgt niet alleen voor bedrijven, maar ook voor consumenten en eenpitters. Daarom…

Lees verder

Direct contact
+31 (0)346 58 17 31

Meer weten?

    Ook zij gebruiken Aangetekend Mailen

    Back To Top
    Zoeken