skip to Main Content

Aangetekend B.V. viert kristallen jubileum

Tien jaar geleden begonnen Philip Voogt en Wouter van den Brink met een totaal nieuwe dienst: Aangetekend Bellen. Al snel evolueerde dat tot Aangetekend Mailen. Waren ze toen nog roependen in de woestijn, inmiddels zijn ze hard op weg de digitale postbode van Europa te worden. Philip en Wouter aan het woord.

Geboren uit een akkefietje

‘Het begon allemaal met een akkefietje tijdens mijn studie’, vertelt Philip. ‘Ik wilde de enigszins lastige telefoontjes die ik had met de toenmalige Dienst Uitvoering Onderwijs formaliseren, maar daar was geen rechtsgeldige oplossing voor. Dat gat, daar zijn Wouter en ik toen ingesprongen. We bedachten Aangetekend Bellen, wat al snel evolueerde tot Aangetekend Mailen: een dienst om beveiligd en rechtsgeldig digitale documenten versturen, inclusief de mogelijkheid deze digitaal te ondertekenen voor akkoord op de inhoud. In april 2011 zag Aangetekend B.V. het levenslicht, en ineens zijn we tien jaar verder.’

Roependen in de woestijn

Wouter: ‘Toen we begonnen voelden we ons als roependen in de woestijn. We startten met een dienst waar de markt nog niet klaar voor was. Nu lijkt het allemaal zo ontzettend logisch, maar toen waren wij echt pioniers op het gebied van beveiligde en rechtsgeldige e-mailcorrespondentie. Die marktacceptatie duurde langer dan wij voorzien hadden. Ondernemen gaat met pieken en dalen, dat is bekend, en dat kunnen wij zeker onderschrijven. Je kunt de markt nu eenmaal niet in je eentje veranderen, zo is wel gebleken. Toch zijn we nooit het geloof kwijtgeraakt in onze oplossing.’

Helpend handje

‘Er zijn twee dingen die ons wel een handje geholpen hebben’, sluit Philip aan. ‘Allereerst de uitbraak van de coronapandemie – en daarmee de stroomversnelling waarin digitalisering terecht is gekomen. Hierdoor nam ook de acceptatie van onze dienst steeds sneller toe. Het bracht ons nieuwe klanten én bestaande klanten zijn onze diensten nog intensiever gaan gebruiken. Mensen zijn inmiddels veel meer gewend dat alles digitaal kan. Tien jaar geleden was het echt nog niet zo dat je vandaag een wasmachine bestelde, en die de volgende dag in huis had. Ten tweede is de veranderende wetgeving ons goedgezind geweest. Begin 2021 is de nieuwe Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) in werking getreden. Dat heeft ervoor gezorgd dat veel retailers actief en met succes gebruik zijn gaan maken van onze dienst. Zo waarborgen ze dat hun HR-communicatie efficiënt, beveiligd en rechtsgeldig verloopt. En natuurlijk het feit dat we als eerste Nederlandse Trust Service Provider aan de Europese eIDAS-verordening voldeden. Op 24 maart 2020 verschenen we, na tweeëneenhalf jaar hard werken en de nodige tegenslagen, eindelijk op de lijst van qualified Trust Service Providers. Daar zijn we echt heel trots op.’

Veel meer dan alleen aangetekende post

‘Tien jaar geleden was ons streven dat de duurste aangetekende mail net zo veel zou kosten als de goedkoopste postzegel. Vandaag de dag wordt onze dienst veel breder ingezet dan alleen ter vervanging van aangetekende poststukken’, vervolgt Wouter. ‘Wat ons is meegevallen zijn de procesveranderingen die we bij klanten teweeg hebben gebracht. Ik weet nog als de dag van gister dat we bij een van de Nederlandse grootbanken tegenover dertig juristen zaten om ze te overtuigen van het nut van Aangetekend Mailen. ‘We zijn niet negatief’, was hun conclusie, wat in het geval van juristen zo veel wil zeggen als: we zijn echt superenthousiast. Ook de techniek is natuurlijk drastisch veranderd. In de beginjaren gingen we samen de klanten af om fysiek een paar regels code in hun mailprogramma te programmeren. Ook het uiterlijk van de dienst is enorm geëvolueerd. We zijn inmiddels aan de vijfde versie toe, en de laatste versie is honderd keer netter en professioneler dan de eerste. Dat is ook heel belangrijk voor de betrouwbaarheid: het moet direct duidelijk zijn voor de ontvanger wie de afzender is, dat er een qualified Trust Service Provider tussen zit, met dezelfde status als de vertrouwde postbode.’

Achter alle mails zit een verhaal

Philip en Wouter stapten tien jaar geleden redelijk blanco in de markt. ‘De processen die we vandaag de dag mogen ondersteunen, daar hadden we toen niet over durven dromen’, lacht Philip. ‘Kijk naar het totale order-to-cash-proces van Leaseplan, of het feit dat een grote retailer als Jumbo Aangetekend Mailen inzet in haar HR-processen. Achter al die mails zit een verhaal. Die verhalen kennen wij niet, maar we spelen op die manier wel een belangrijke rol in een organisatie en in het leven van de ontvangende partijen. En met onze consumentenoplossing helpen we inmiddels ook particulieren en éénpitters met het versturen van belangrijke stukken. We hopen dat we over tien jaar oprecht kunnen zeggen dat we het digitale postbedrijf van de toekomst hebben gebouwd, niet alleen binnen Nederland, maar internationaal. De komende jaren gaan we fors uitbreiden naar andere landen, in juli staat bijvoorbeeld Italië op het programma. Maar ook vandaag de dag zijn we al bekend over de hele wereld. Ik weet nog goed dat we een keer een handgeschreven brief kregen uit Thailand, met zes prachtige Thaise postzegels erop. Iemand reageerde op Aangetekende Mail van verzekeringsmaatschappij. De beste man had de mail wel ontvangen, maar had geen idee hoe hij moest antwoorden.’

Aangetekend B.V. viert kristallen jubileum

Simpel voetballen

Aangetekend B.V. begon met Philip en Wouter, inmiddels kunnen de mannen op een hele club medewerkers vertrouwen. ‘We hebben echt een mooi team neergezet’, zegt Wouter vol trots. ‘Gezamenlijk hebben wij in 2020 onze kernwaardes gelanceerd. Die zeggen iets over ons DNA, onze cultuur, en ze helpen ons bij het nemen van strategische beslissingen. We hebben in totaal zes kernwaarden, en de mooiste vind ik zelf ‘de kracht van eenvoud’. Die hebben we mooi geïllustreerd in een blog over de Cruijffiaanse uitspraak: ‘Het moeilijkste wat er is, is simpel voetballen.’ Daar zit een groot deel van onze kracht, dat het voor de gebruiker zo eenvoudig is.’

Nieuwsgierig?

Wil je eens verder praten over wat onze digitale postbodes voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. We denken graag met je mee.

Download onze brochure
Doorlooptijd van je dossiers verkorten? Zo doe je dat!
Doorlooptijd van je dossiers verkorten? Zo doe je dat!

We schreven al eerder over waarom de overstap van papier naar digitaal in het creditmanagementproces…

Lees verder
Documenten digitaal ondertekenen. Is dat wel rechtsgeldig?

Uit onderzoek door organisatieadviesbureau McKinsey blijkt dat de uitbraak van het coronavirus de digitale transformatie…

Lees verder
Digitaliseer je correspondentie voor hogere betaalconversie
Digitaliseer je correspondentie voor hogere betaalconversie

In onze vorige blog noemden we al vier voordelen van digitaal boven papier in het…

Lees verder
Het is tijd om impact te maken
Het is tijd om impact te maken

Het klimaatrapport van de IPCC liegt er niet om. Het is vijf over twaalf als…

Lees verder
DNB zet dataveiligheid hoog op de agenda
DNB zet dataveiligheid hoog op de agenda

Onlangs publiceerde De Nederlandsche Bank (DNB) een update op het rapport ‘Visie op Toezicht 2018-2020’.…

Lees verder
‘Wij zijn een A-merk, daar sluit de oplossing van Aangetekend naadloos bij aan’
‘Wij zijn een A-merk, daar sluit de oplossing van Aangetekend naadloos bij aan’

XA wil het vinden en delen van informatie voor organisaties makkelijk maken. Door informatiestromen binnen…

Lees verder
4 Voordelen van het automatiseren van je creditmanagementproces
4 Voordelen van het automatiseren van je creditmanagementproces

Als creditmanager kun je bij de uitvoering van je taken diverse instrumenten inzetten om zo…

Lees verder
‘Fysieke aangetekende post? Dat is inmiddels wel een beetje achterhaald’
‘Fysieke aangetekende post? Dat is inmiddels wel een beetje achterhaald’

Martijn Groot Kormelink is advocaat, mediator en partner bij Vallei Advocaten & Mediators. Vallei Advocaten…

Lees verder
Maak kennis met… Wesley Verheul, onze Customer Success Manager
Maak kennis met… Wesley Verheul, onze Customer Success Manager

Achter die knop in Outlook waarmee je beveiligd en rechtsgeldig kunt mailen, zit een heel…

Lees verder
Waarom de eIDAS-verordening onmisbaar is in een digitale maatschappij

Bredero, Nederlands dichter en toneelschrijver uit de 16e eeuw, zei het al: 'Al ziet men…

Lees verder
Vacature
Marketeer B2B – Vacature

Binnen Aangetekend zijn wij op zoek naar een allround marketeer die niet alleen de beste…

Lees verder
'We hopen dat ze nóg 10 jaar voor reuring blijven zorgen'
‘We hopen dat ze nóg 10 jaar voor reuring blijven zorgen’

BIT is een zakelijke internetserviceprovider, gespecialiseerd in virtualisatie, colocatie, internetverbindingen, managed hosting en outsourcing. BIT…

Lees verder
Partner A

Detail informatie over deze partner Partner

Lees verder
Aangetekend B.V. viert kristallen jubileum
Aangetekend B.V. viert kristallen jubileum

Tien jaar geleden begonnen Philip Voogt en Wouter van den Brink met een totaal nieuwe…

Lees verder
David Efde
Gebruikerservaring Aangetekend Mailen naar een nog hoger niveau

Aangetekend Mailen wordt inmiddels alweer bijna tien jaar door uiteenlopende klanten ingezet. Omdat er altijd…

Lees verder
Consumentenpost krijgt een digitale concurrent
Aangetekend Mailen kan PostNL miljoenen kosten

De digitale postbode bezorgt niet alleen voor bedrijven, maar ook voor consumenten en eenpitters. Daarom…

Lees verder

Direct contact
+31 (0)346 58 17 31

Meer weten?

    Ook zij gebruiken Aangetekend Mailen

    Back To Top
    Zoeken