skip to Main Content

Tracking pixels

De impact van tracking pixels bij emails op de privacy van geadresseerden

Recent was er berichtgeving over het gebruik van tracking software bij het versturen van e-mails door de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Zo’n bericht geeft weer volop voeding aan de argwaan die er vaak is over de mogelijkheden die organisaties hebben of menen te hebben om met een inkijk via website of email het gebruikersgedrag en daarmee de effectiviteit van hun communicatie te meten. DUO gebruikte een tracking pixel om de conversie te meten ofwel de mate waarin de door hen verzonden email wordt behandeld door de geadresseerde student.

Zo’n tracking pixel is een kleine HTML-code dat wordt geladen wanneer een gebruiker een website bezoekt of een email opent. De website-eigenaar of de verzender van de email kan door dat piepkleine stukje software onder meer openings- en klikpercentage meten en daarmee data verzamelen voor analyses en marketingdoeleinden. Voor hen is dat het ultieme doel om exact te weten hoe de communicatie aanslaat bij de vermeende doelgroepen en hoe ze die aan de hand van de analyses kunnen verfijnen tot op individueel niveau.
Er zijn inmiddels diverse applicaties te koop die email tracking software aanbieden.

Vanzelfsprekend staat het gebruik van tracking software haaks op de stringente regelgeving rondom privacy. De GDPR/AVG is daar heel duidelijk over. Tracking software maakt immers inbreuk op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Daarbij ook uitdrukkelijk het recht om vertrouwelijk te kunnen communiceren via website of email. Privacy betekent dat iemand dingen kan doen zonder dat de buitenwereld daar weet van heeft, inbreuk op maakt, of invloed op uitoefent.

Dat betekent dat bij het gebruik van emailverkeer de transparantie richting de geadresseerde van het grootste belang is. Hij of zij moet weten wie de afzender is en hoe zorgvuldig de email behandeld is, zodat zijn of haar privacy maximaal gewaarborgd is. Daarnaast mag de afzender er van uitgaan dat zorgvuldig en betrouwbaar mailverkeer zorgt voor maximale conversie bij de geadresseerde.

Overigens is het beveiligd en rechtsgeldig verzorgen van mailverkeer onze ‘core business’. En dat zonder tracking pixels en zonder andere inkijk-software om toch maximale effectiviteit van de communicatie te verkrijgen.

 

 Willem Voogt, Privacy & Security Officer Aangetekend B.V.

Informatie veilig versturen? Zó lukt het wel!
Informatie veilig versturen? Zó lukt het wel!

Als organisatie wissel je regelmatig privacygevoelige informatie uit met derden. Of het nu gaat om…

Lees verder
Vacature
Vacature New Business Developer

Ben je een commercieel talent, zie je overal mogelijkheden en heb je een passie voor…

Lees verder
Barça betaalt ‘slechts’ zo’n 30 miljoen Euro voor de email van 80 miljoen Euro

De financieel moeizame transfer van de Franse international Antoine Griezmann afgelopen zomer van Atletico Madrid…

Lees verder
‘Onze missie? De digitale postbode van Europa worden!’
‘Onze missie? De digitale postbode van Europa worden!’

Philip Voogt en Wouter van den Brink kennen elkaar uit de sloepen- en motorjachtbusiness. Door…

Lees verder
Wolfs Advocaten
Aangetekend Mailen voor Wolfs Advocaten

Wat voor klant zijn jullie? Wolfs Advocaten biedt juridische oplossingen voor ondernemers in Nederland en…

Lees verder
bestanden beveiligd sturen
Schuivende zeecontainers en bestanden beveiligd verzenden

Het containerschip MSC Zoë verloor in de nacht van 1 op 2 januari 2019 minstens…

Lees verder
Credit expo
Credit expo 2019

Op donderdag 7 november staat Aangetekend Mailen als sponsor op Credit Expo 2019. De Credit…

Lees verder
Aangetekend Mailen
Dotmagazine Article Registered Email

September 2019 - Email Best Practices SORTING THE WHEAT FROM THE CHAFF - THE ATTENTION VALUE OF…

Lees verder
Collect Online
Aangetekend Mailen voor Collect Online

Wat voor klant zijn jullie? CollectOnline is een organisatie die zich gespecialiseerd heeft in web-based…

Lees verder
Kolibri
Kolibri & Aangetekend Mailen

Wazzup Software; Wazzup Software helpt makelaars innoveren. Dat doen we enerzijds met ongekend mooie en…

Lees verder
Advocatenblad
Te laat in beroep

Ai. Mr. X ging in beroep tegen zijn schrapping, maar de termijn was verstreken. Hoe…

Lees verder
Veilig mailen en Lane Assist

Diverse IT- en Automotive-bedrijven zijn momenteel druk bezig met het ontwikkelen van een zelfrijdende auto.…

Lees verder
Twikey
Twikey & Aangetekend Mailen

Twikey Twikey is de partner om uw terugkerende betalingen slimmer, goedkoper en klantvriendelijker te innen.…

Lees verder
Quote flashback

Het verhaal achter Aangetekend is klassiek. Het begon allemaal met Philip Voogt (32) die een…

Lees verder
CEO-fraude: His Master’s Voice

Op een wereldberoemd beeldmerk dat door de voormalige The Gramophone Company sinds 1900 werd gebruikt…

Lees verder
Een email van 80 miljoen euro?

Ook de recent afgesloten transferperiode voor voetballers werd weer gekenmerkt door de astronomische bedragen die…

Lees verder

Direct contact
+31 (0)346 58 17 31

Meer weten?

Ook zij gebruiken Aangetekend Mailen

Back To Top
×Close search
Zoeken