skip to Main Content

Tracking pixels

De impact van tracking pixels bij emails op de privacy van geadresseerden

Recent was er berichtgeving over het gebruik van tracking software bij het versturen van e-mails door de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Zo’n bericht geeft weer volop voeding aan de argwaan die er vaak is over de mogelijkheden die organisaties hebben of menen te hebben om met een inkijk via website of email het gebruikersgedrag en daarmee de effectiviteit van hun communicatie te meten. DUO gebruikte een tracking pixel om de conversie te meten ofwel de mate waarin de door hen verzonden email wordt behandeld door de geadresseerde student.

Zo’n tracking pixel is een kleine HTML-code dat wordt geladen wanneer een gebruiker een website bezoekt of een email opent. De website-eigenaar of de verzender van de email kan door dat piepkleine stukje software onder meer openings- en klikpercentage meten en daarmee data verzamelen voor analyses en marketingdoeleinden. Voor hen is dat het ultieme doel om exact te weten hoe de communicatie aanslaat bij de vermeende doelgroepen en hoe ze die aan de hand van de analyses kunnen verfijnen tot op individueel niveau.
Er zijn inmiddels diverse applicaties te koop die email tracking software aanbieden.

Vanzelfsprekend staat het gebruik van tracking software haaks op de stringente regelgeving rondom privacy. De GDPR/AVG is daar heel duidelijk over. Tracking software maakt immers inbreuk op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Daarbij ook uitdrukkelijk het recht om vertrouwelijk te kunnen communiceren via website of email. Privacy betekent dat iemand dingen kan doen zonder dat de buitenwereld daar weet van heeft, inbreuk op maakt, of invloed op uitoefent.

Dat betekent dat bij het gebruik van emailverkeer de transparantie richting de geadresseerde van het grootste belang is. Hij of zij moet weten wie de afzender is en hoe zorgvuldig de email behandeld is, zodat zijn of haar privacy maximaal gewaarborgd is. Daarnaast mag de afzender er van uitgaan dat zorgvuldig en betrouwbaar mailverkeer zorgt voor maximale conversie bij de geadresseerde.

Overigens is het beveiligd en rechtsgeldig verzorgen van mailverkeer onze ‘core business’. En dat zonder tracking pixels en zonder andere inkijk-software om toch maximale effectiviteit van de communicatie te verkrijgen.

 

 Willem Voogt, Privacy & Security Officer Aangetekend B.V.

Aangetekend B.V. viert kristallen jubileum
Aangetekend B.V. viert kristallen jubileum

Tien jaar geleden begonnen Philip Voogt en Wouter van den Brink met een totaal nieuwe…

Lees verder
David Efde
Gebruikerservaring Aangetekend Mailen naar een nog hoger niveau

Aangetekend Mailen wordt inmiddels alweer bijna tien jaar door uiteenlopende klanten ingezet. Omdat er altijd…

Lees verder
Consumentenpost krijgt een digitale concurrent
Aangetekend Mailen kan PostNL miljoenen kosten

De digitale postbode bezorgt niet alleen voor bedrijven, maar ook voor consumenten en eenpitters. Daarom…

Lees verder
Aangetekend betrouwbaar
Vacature New Business Developer

Als New Business Developer zal jij een belangrijke rol spelen in onze missie om de…

Lees verder
Maak kennis met… Ronald Boer, onze Customer Success Manager en Product Owner
Maak kennis met… Ronald Boer, onze Customer Success Manager en Product Owner

Ronald Boer is Customer Success Manager en Product Owner bij Aangetekend Mailen. In deze dubbelrol…

Lees verder
Vacature: Customer Success Manager

Als Customer Success Manager zal jij een belangrijke rol spelen in onze missie om de…

Lees verder
Fintech en legaltech. Zo sluiten twee werelden naadloos op elkaar aan.
Fintech en legaltech. Zo sluiten twee werelden naadloos op elkaar aan.

In deze blog spreekt Philip Voogt, mede-oprichter van Aangetekend B.V., met Benjamin Alkemade, salesdirector bij…

Lees verder
Aangetekende e-mail goes Wikipedia!
Aangetekende e-mail goes Wikipedia!

Eindelijk wordt de aangetekende elektronische zending - aangetekende e-mail - op Wikipedia in een adem…

Lees verder
Hoe een heftig jaar toch lichtpuntjes met zich mee kan brengen
Hoe een heftig jaar toch lichtpuntjes met zich mee kan brengen

Op 1 januari keek 2020 ons net zo veelbelovend aan als alle andere nieuwe jaren.…

Lees verder
‘Ik ben erg gecharmeerd van slimme oplossingen die simpel in gebruik zijn’

Harry Heijes is IT-directeur KPN Zakelijke markt. Een gedreven manager met een innovatieve blik en…

Lees verder
Werken op afstand? Geen probleem met het postbedrijf van de toekomst
Werken op afstand? Geen probleem met het postbedrijf van de toekomst

Met een klein intermezzo deze zomer is thuiswerken al sinds maart de standaard voor wie…

Lees verder
Multi-Post en Aangetekend Mailen

Als ‘Digitale Postbode’ gaan wij graag verder dan enkel het “Beveiligd en Rechtsgeldig’ overbrengen van emails en…

Lees verder
‘Hun mate van compliance en certificering is ongeëvenaard’

Mail to Pay is een softwarebedrijf, dat gespecialiseerd is in het maken van debiteurenbeheersoftware. Met…

Lees verder
Ken jij je klant?
Ken jij je klant?

De uitbraak van het coronavirus heeft een verregaande invloed op elk deel van ons leven.…

Lees verder
Vacature Java Master

Wil jij een belangrijke rol binnen onze missie om de digitale postbode van Europa te…

Lees verder
Simpel is het moeilijkst

‘Het moeilijkste wat er is, is simpel voetballen’, is een van de beroemde Cruijffiaanse uitspraken…

Lees verder

Direct contact
+31 (0)346 58 17 31

Meer weten?

    Ook zij gebruiken Aangetekend Mailen

    Back To Top
    ×Close search
    Zoeken