skip to Main Content

Ken jij je klant?

De uitbraak van het coronavirus heeft een verregaande invloed op elk deel van ons leven. Regeringen proberen de vele veranderingen voor te blijven, mensen werken vanuit huis en bedrijven moeten in een ongekend tempo digitaliseren. Al deze ontwikkelingen maken dat het thema ‘Know Your Customer’ belangrijker is dan ooit.

Wat is KYC?

Eerst even terug. Wat is KYC precies? KYC – ook wel Customer Due Diligence (CDD) genoemd – staat voor Know Your Customer en dat is precies wat het is. Het staat voor het proces waarbij een persoon of bedrijf wordt geïdentificeerd voordat een financiële instelling er een zakelijke relatie mee mag aangaan. Er wordt gecheckt of de klant wel is wie hij of zij zegt te zijn, en of hij of zij een mogelijk risico vormt. Hiermee worden klanten beschermd en worden tegelijkertijd financiële overtredingen zoals fraude, oplichting en witwassen voorkomen. In Nederland is dit vastgelegd in de Wet Financieel Toezicht (Wft) en is uitgewerkt in de Wet ter voorkoming van Witwassen en Financieren van Terrorisme (Wwft).

Extra uitdagingen digitale identificatie

Tijdens zo’n identificatieproces worden persoonlijke gegevens geverifieerd op echtheid. Dit moet, zegt Betaalvereniging Nederland, plaatsvinden aan de hand van geldige en authentieke documenten, gegevens of informatie uit een betrouwbare en onafhankelijke bron, zoals een paspoort of rijbewijs. Die identificatie brengt extra uitdagingen met zich mee als dat virtueel plaatsvindt. Hoe weet je dat de persoon die je denkt voor je te hebben ook daadwerkelijk de juiste persoon is? En ook nadat de identificatie akkoord is bevonden, moet de klant voortdurend worden gemonitord. Hoe pak je dat in een virtuele wereld aan?

Online identificatie

Je voorziet de Digitale Handtekening – als extra zekerheid – dus van een door de overheid erkende identificatietool, zoals genoemde iDIN, of voor België met eID en It’s Me. iDIN is een Nederlands online identificatiemiddel – iD staat voor iDentificeren en IN staat voor Inloggen – dat is ontwikkeld door Betaalvereniging Nederland en de vereniging van Nederlandse Banken. Met deze tool identificeert de ondertekenaar zich aan de hand van zijn of haar bankgegevens. iDIN voldoet aan de vereisten van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft), de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en naar verwachting op korte termijn die van de eIDAS.

Combinatie iDIN en e-mail

Door gebruik te maken van iDIN, weet je nagenoeg zeker dat degene die zich identificeert ook de juiste persoon is. Helemaal wanneer je dit in combinatie met het e-mailadres doet, omdat de kans klein is dat iemand anders toegang heeft tot jouw e-mailbox én jouw persoonlijke bankgegevens. Om die reden is iDIN een belangrijk onderdeel van de Digitale Handtekening, waarbij je gerust op afstand contracten kunt tekenen van welke waarde dan ook. Dat is ook waarom grote leasemaatschappijen, banken en verzekeraars gebruik maken van onze Digitale Handtekening, niet alleen om het proces snel en eenvoudig te laten verlopen, maar om ook gelijk te kunnen voldoen aan de wet- en regelgeving.

Meer weten?

Meer lezen of zelf proberen? Dat kan hier. Benieuwd wat onze digitale postbodes voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op, we denken graag met je mee.

Download onze brochure
Aangetekend B.V. viert kristallen jubileum
Aangetekend B.V. viert kristallen jubileum

Tien jaar geleden begonnen Philip Voogt en Wouter van den Brink met een totaal nieuwe…

Lees verder
David Efde
Gebruikerservaring Aangetekend Mailen naar een nog hoger niveau

Aangetekend Mailen wordt inmiddels alweer bijna tien jaar door uiteenlopende klanten ingezet. Omdat er altijd…

Lees verder
Consumentenpost krijgt een digitale concurrent
Aangetekend Mailen kan PostNL miljoenen kosten

De digitale postbode bezorgt niet alleen voor bedrijven, maar ook voor consumenten en eenpitters. Daarom…

Lees verder
Aangetekend betrouwbaar
Vacature New Business Developer

Als New Business Developer zal jij een belangrijke rol spelen in onze missie om de…

Lees verder
Maak kennis met… Ronald Boer, onze Customer Success Manager en Product Owner
Maak kennis met… Ronald Boer, onze Customer Success Manager en Product Owner

Ronald Boer is Customer Success Manager en Product Owner bij Aangetekend Mailen. In deze dubbelrol…

Lees verder
Vacature: Customer Success Manager

Als Customer Success Manager zal jij een belangrijke rol spelen in onze missie om de…

Lees verder
Fintech en legaltech. Zo sluiten twee werelden naadloos op elkaar aan.
Fintech en legaltech. Zo sluiten twee werelden naadloos op elkaar aan.

In deze blog spreekt Philip Voogt, mede-oprichter van Aangetekend B.V., met Benjamin Alkemade, salesdirector bij…

Lees verder
Aangetekende e-mail goes Wikipedia!
Aangetekende e-mail goes Wikipedia!

Eindelijk wordt de aangetekende elektronische zending - aangetekende e-mail - op Wikipedia in een adem…

Lees verder
Hoe een heftig jaar toch lichtpuntjes met zich mee kan brengen
Hoe een heftig jaar toch lichtpuntjes met zich mee kan brengen

Op 1 januari keek 2020 ons net zo veelbelovend aan als alle andere nieuwe jaren.…

Lees verder
‘Ik ben erg gecharmeerd van slimme oplossingen die simpel in gebruik zijn’

Harry Heijes is IT-directeur KPN Zakelijke markt. Een gedreven manager met een innovatieve blik en…

Lees verder
Werken op afstand? Geen probleem met het postbedrijf van de toekomst
Werken op afstand? Geen probleem met het postbedrijf van de toekomst

Met een klein intermezzo deze zomer is thuiswerken al sinds maart de standaard voor wie…

Lees verder
Multi-Post en Aangetekend Mailen

Als ‘Digitale Postbode’ gaan wij graag verder dan enkel het “Beveiligd en Rechtsgeldig’ overbrengen van emails en…

Lees verder
‘Hun mate van compliance en certificering is ongeëvenaard’

Mail to Pay is een softwarebedrijf, dat gespecialiseerd is in het maken van debiteurenbeheersoftware. Met…

Lees verder
Ken jij je klant?
Ken jij je klant?

De uitbraak van het coronavirus heeft een verregaande invloed op elk deel van ons leven.…

Lees verder
Vacature Java Master

Wil jij een belangrijke rol binnen onze missie om de digitale postbode van Europa te…

Lees verder
Simpel is het moeilijkst

‘Het moeilijkste wat er is, is simpel voetballen’, is een van de beroemde Cruijffiaanse uitspraken…

Lees verder

Direct contact
+31 (0)346 58 17 31

Meer weten?

    Ook zij gebruiken Aangetekend Mailen

    Back To Top
    ×Close search
    Zoeken