skip to Main Content

Ken jij je klant?

Ken jij je klant?

De uitbraak van het coronavirus heeft een verregaande invloed op elk deel van ons leven. Regeringen proberen de vele veranderingen voor te blijven, mensen werken vanuit huis en bedrijven moeten in een ongekend tempo digitaliseren. Al deze ontwikkelingen maken dat het thema ‘Know Your Customer’ belangrijker is dan ooit.

Wat is KYC?

Eerst even terug. Wat is KYC precies? KYC – ook wel Customer Due Diligence (CDD) genoemd – staat voor Know Your Customer en dat is precies wat het is. Het staat voor het proces waarbij een persoon of bedrijf wordt geïdentificeerd voordat een financiële instelling er een zakelijke relatie mee mag aangaan. Er wordt gecheckt of de klant wel is wie hij of zij zegt te zijn, en of hij of zij een mogelijk risico vormt. Hiermee worden klanten beschermd en worden tegelijkertijd financiële overtredingen zoals fraude, oplichting en witwassen voorkomen. In Nederland is dit vastgelegd in de Wet Financieel Toezicht (Wft) en is uitgewerkt in de Wet ter voorkoming van Witwassen en Financieren van Terrorisme (Wwft).

Extra uitdagingen digitale identificatie

Tijdens zo’n identificatieproces worden persoonlijke gegevens geverifieerd op echtheid. Dit moet, zegt Betaalvereniging Nederland, plaatsvinden aan de hand van geldige en authentieke documenten, gegevens of informatie uit een betrouwbare en onafhankelijke bron, zoals een paspoort of rijbewijs. Die identificatie brengt extra uitdagingen met zich mee als dat virtueel plaatsvindt. Hoe weet je dat de persoon die je denkt voor je te hebben ook daadwerkelijk de juiste persoon is? En ook nadat de identificatie akkoord is bevonden, moet de klant voortdurend worden gemonitord. Hoe pak je dat in een virtuele wereld aan?

Online identificatie

Je voorziet de Digitale Handtekening – als extra zekerheid – dus van een door de overheid erkende identificatietool, zoals genoemde iDIN, of voor België met eID en It’s Me. iDIN is een Nederlands online identificatiemiddel – iD staat voor iDentificeren en IN staat voor Inloggen – dat is ontwikkeld door Betaalvereniging Nederland en de vereniging van Nederlandse Banken. Met deze tool identificeert de ondertekenaar zich aan de hand van zijn of haar bankgegevens. iDIN voldoet aan de vereisten van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft), de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en naar verwachting op korte termijn die van de eIDAS.

Combinatie iDIN en e-mail

Door gebruik te maken van iDIN, weet je nagenoeg zeker dat degene die zich identificeert ook de juiste persoon is. Helemaal wanneer je dit in combinatie met het e-mailadres doet, omdat de kans klein is dat iemand anders toegang heeft tot jouw e-mailbox én jouw persoonlijke bankgegevens. Om die reden is iDIN een belangrijk onderdeel van de Digitale Handtekening, waarbij je gerust op afstand contracten kunt tekenen van welke waarde dan ook. Dat is ook waarom grote leasemaatschappijen, banken en verzekeraars gebruik maken van onze Digitale Handtekening, niet alleen om het proces snel en eenvoudig te laten verlopen, maar om ook gelijk te kunnen voldoen aan de wet- en regelgeving.

Meer weten?

Meer lezen of zelf proberen? Dat kan hier. Benieuwd wat onze digitale postbodes voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op, we denken graag met je mee.

Download onze brochure
Samenwerking IPEX en Aangetekend in België
Samenwerking IPEX en Aangetekend in België

IPEX veroverde eind jaren 80 de Belgische markt met printoplossingen.…

Vijf redenen om Aangetekend Mailen in automotive
Vijf redenen om Aangetekend Mailen in te zetten binnen de Automotive-branche

De automotive-sector kent de nodige uitdagingen. Niet alleen is er…

Zo voldoe je eenvoudig aan de zorgplicht
Zo voldoe je eenvoudig aan de zorgplicht

Financiële ondernemingen zoals banken, verzekeraars, beleggingsondernemingen, bemiddelaars en financieel adviseurs,…

‘Een oplossing die past bij de bank van de toekomst’
‘Een oplossing die past bij de bank van de toekomst’

Als coöperatief directeur van de Rabobank en lid van de…

Vijf redenen waarom Aangetekend Mailen een goed idee is
Vijf redenen waarom Aangetekend Mailen een goed idee is

Met Aangetekend Mailen kun je documenten beveiligd en rechtsgeldig verzenden.…

De volgende stap in digitalisering van je advocatenkantoor?
De volgende stap in digitalisering van je advocatenkantoor? Zo doe je dat

Tot voor kort ontving de Rechtspraak maandelijks nog zo'n 30.000…

Legal tech Map
Aangetekend Mailen onderdeel van de Dutch Legal Tech map

De Nederlandse Legal Tech Map is een soort routekaart die…

Terugblik op een flexibel en succesvol jaar
Terugblik op een flexibel en succesvol jaar

Werd 2020 vooral getekend door onrust, zorgen en een gemis…

En de fax? Die werkt niet meer
En de fax? Die werkt niet meer…

Ooit was de fax het toonbeeld van vernuft, maar na…

Maak kennis met… Tjeerd van Zijl, onze New Business Manager
Maak kennis met… Tjeerd van Zijl, onze New Business Manager

Eind april is Tjeerd van Zijl van start gegaan als…

ckv
‘Ik ben groot voorstander van technologie, maar er gaat niets boven een informele babbel met een biertje’

CKV Bank is niet alleen een Belgische hypotheekbank, spaarbank en…

Fax rechtspraak
Veilig mailen met de Rechtspraak? Maak gebruik van Aangetekend Mailen

Aangetekend Mailen vult gat op dat verdwijnende fax achterlaat KPN…

Zo krijg je meer grip op je openstaande facturen
Zo krijg je meer grip op je openstaande facturen

Als creditmanager wil je kredietrisico’s zo veel mogelijk beperken en…

Aangetekend Mailen elke keer weer een beetje gemakkelijker
Aangetekend Mailen elke keer weer een beetje gemakkelijker

Ons team zit niet stil. Ook nu staan er een…

Doorlooptijd van je dossiers verkorten? Zo doe je dat!
Doorlooptijd van je dossiers verkorten? Zo doe je dat!

We schreven al eerder over waarom de overstap van papier…

Documenten digitaal ondertekenen. Is dat wel rechtsgeldig?

Uit onderzoek door organisatieadviesbureau McKinsey blijkt dat de uitbraak van…

Back To Top
Zoeken