skip to Main Content

Ken jij je klant?

De uitbraak van het coronavirus heeft een verregaande invloed op elk deel van ons leven. Regeringen proberen de vele veranderingen voor te blijven, mensen werken vanuit huis en bedrijven moeten in een ongekend tempo digitaliseren. Al deze ontwikkelingen maken dat het thema ‘Know Your Customer’ belangrijker is dan ooit.

Wat is KYC?

Eerst even terug. Wat is KYC precies? KYC – ook wel Customer Due Diligence (CDD) genoemd – staat voor Know Your Customer en dat is precies wat het is. Het staat voor het proces waarbij een persoon of bedrijf wordt geïdentificeerd voordat een financiële instelling er een zakelijke relatie mee mag aangaan. Er wordt gecheckt of de klant wel is wie hij of zij zegt te zijn, en of hij of zij een mogelijk risico vormt. Hiermee worden klanten beschermd en worden tegelijkertijd financiële overtredingen zoals fraude, oplichting en witwassen voorkomen. In Nederland is dit vastgelegd in de Wet Financieel Toezicht (Wft) en is uitgewerkt in de Wet ter voorkoming van Witwassen en Financieren van Terrorisme (Wwft).

Extra uitdagingen digitale identificatie

Tijdens zo’n identificatieproces worden persoonlijke gegevens geverifieerd op echtheid. Dit moet, zegt Betaalvereniging Nederland, plaatsvinden aan de hand van geldige en authentieke documenten, gegevens of informatie uit een betrouwbare en onafhankelijke bron, zoals een paspoort of rijbewijs. Die identificatie brengt extra uitdagingen met zich mee als dat virtueel plaatsvindt. Hoe weet je dat de persoon die je denkt voor je te hebben ook daadwerkelijk de juiste persoon is? En ook nadat de identificatie akkoord is bevonden, moet de klant voortdurend worden gemonitord. Hoe pak je dat in een virtuele wereld aan?

Online identificatie

Je voorziet de Digitale Handtekening – als extra zekerheid – dus van een door de overheid erkende identificatietool, zoals genoemde iDIN, of voor België met eID en It’s Me. iDIN is een Nederlands online identificatiemiddel – iD staat voor iDentificeren en IN staat voor Inloggen – dat is ontwikkeld door Betaalvereniging Nederland en de vereniging van Nederlandse Banken. Met deze tool identificeert de ondertekenaar zich aan de hand van zijn of haar bankgegevens. iDIN voldoet aan de vereisten van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft), de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en naar verwachting op korte termijn die van de eIDAS.

Combinatie iDIN en e-mail

Door gebruik te maken van iDIN, weet je nagenoeg zeker dat degene die zich identificeert ook de juiste persoon is. Helemaal wanneer je dit in combinatie met het e-mailadres doet, omdat de kans klein is dat iemand anders toegang heeft tot jouw e-mailbox én jouw persoonlijke bankgegevens. Om die reden is iDIN een belangrijk onderdeel van de Digitale Handtekening, waarbij je gerust op afstand contracten kunt tekenen van welke waarde dan ook. Dat is ook waarom grote leasemaatschappijen, banken en verzekeraars gebruik maken van onze Digitale Handtekening, niet alleen om het proces snel en eenvoudig te laten verlopen, maar om ook gelijk te kunnen voldoen aan de wet- en regelgeving.

Meer weten?

Meer lezen of zelf proberen? Dat kan hier. Benieuwd wat onze digitale postbodes voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op, we denken graag met je mee.

Download onze brochure
Werken op afstand? Geen probleem met het postbedrijf van de toekomst
Werken op afstand? Geen probleem met het postbedrijf van de toekomst

Met een klein intermezzo deze zomer is thuiswerken al sinds maart de standaard voor wie…

Lees verder
Multi-Post en Aangetekend Mailen

Als ‘Digitale Postbode’ gaan wij graag verder dan enkel het “Beveiligd en Rechtsgeldig’ overbrengen van emails en…

Lees verder
Vacature
Vacature Online Marketeer 32-40 uur

Als Online Marketeer zal jij een belangrijke rol spelen in onze missie om de Digitale…

Lees verder
‘Hun mate van compliance en certificering is ongeëvenaard’

Mail to Pay is een softwarebedrijf, dat gespecialiseerd is in het maken van debiteurenbeheersoftware. Met…

Lees verder
Ken jij je klant?
Ken jij je klant?

De uitbraak van het coronavirus heeft een verregaande invloed op elk deel van ons leven.…

Lees verder
Vacature Java Master

Wil jij een belangrijke rol binnen onze missie om de digitale postbode van Europa te…

Lees verder
Simpel is het moeilijkst

‘Het moeilijkste wat er is, is simpel voetballen’, is een van de beroemde Cruijffiaanse uitspraken…

Lees verder
‘Het gebruik van AM draagt ook bij aan onze eigen geloofwaardigheid’
‘Het gebruik van Aangetekend Mailen draagt ook bij aan onze eigen geloofwaardigheid’

Legaltech platform JuriBlox zet innovatieve technologie in om juridische documenten en processen efficiënter te maken.…

Lees verder
De Standaard onder de digitale postbodes
De Standaard onder de digitale postbodes

Eerder dit jaar verscheen Aangetekend Mailen op de lijst van qualified Trust Service Providers. Daarmee…

Lees verder
‘Ga op zoek naar de kansen, dat zorgt voor een positieve vibe’
‘Ga op zoek naar de kansen, dat zorgt voor een positieve vibe’

Al is er nog veel onzeker, beetje bij beetje komt het openbare leven weer op…

Lees verder
Aangetekend nu ook Privacy Verified
Aangetekend nu ook Privacy Verified

Wij zorgen dat mensen veilig kunnen mailen. Dan is het natuurlijk enorm belangrijk om ook…

Lees verder
Zo helpt de KPN API Store ondernemers bij hun digitale innovatieproces
Zo helpt de KPN API Store ondernemers bij hun digitale innovatieproces

Een API – een application programming interface – is een stukje software dat het mogelijk…

Lees verder
Verandering is een proces. Ook in de postkamer
Verandering is een proces. Ook in de postkamer

Dat de postkamer niet meer is wat het was, daarover is iedereen het wel eens.…

Lees verder
De ene digitale handtekening is de ander niet. Zo zit dat

Vrijwel iedereen heeft weleens te maken gehad met de inefficiëntie van een ondertekenproces, zelfs als…

Lees verder
6 maatregelen die je kunt nemen tegen ceo-fraude
6 maatregelen die je kunt nemen tegen ceo-fraude

Dat cybercriminelen er niet voor terugdeinzen om in te spelen op angst en – zowel…

Lees verder
‘Het argument ‘ik wist er niet van’ is bij ons géén argument’
‘Het argument ‘ik wist er niet van’ is bij ons géén argument’

Payt is het grootste debiteurenbeheerplatform van Nederland. Sander Kamstra is directeur van Payt en vertelt…

Lees verder

Direct contact
+31 (0)346 58 17 31

Meer weten?

Ook zij gebruiken Aangetekend Mailen

Back To Top
×Close search
Zoeken