skip to Main Content

Ken jij je klant?

De uitbraak van het coronavirus heeft een verregaande invloed op elk deel van ons leven. Regeringen proberen de vele veranderingen voor te blijven, mensen werken vanuit huis en bedrijven moeten in een ongekend tempo digitaliseren. Al deze ontwikkelingen maken dat het thema ‘Know Your Customer’ belangrijker is dan ooit.

Wat is KYC?

Eerst even terug. Wat is KYC precies? KYC – ook wel Customer Due Diligence (CDD) genoemd – staat voor Know Your Customer en dat is precies wat het is. Het staat voor het proces waarbij een persoon of bedrijf wordt geïdentificeerd voordat een financiële instelling er een zakelijke relatie mee mag aangaan. Er wordt gecheckt of de klant wel is wie hij of zij zegt te zijn, en of hij of zij een mogelijk risico vormt. Hiermee worden klanten beschermd en worden tegelijkertijd financiële overtredingen zoals fraude, oplichting en witwassen voorkomen. In Nederland is dit vastgelegd in de Wet Financieel Toezicht (Wft) en is uitgewerkt in de Wet ter voorkoming van Witwassen en Financieren van Terrorisme (Wwft).

Extra uitdagingen digitale identificatie

Tijdens zo’n identificatieproces worden persoonlijke gegevens geverifieerd op echtheid. Dit moet, zegt Betaalvereniging Nederland, plaatsvinden aan de hand van geldige en authentieke documenten, gegevens of informatie uit een betrouwbare en onafhankelijke bron, zoals een paspoort of rijbewijs. Die identificatie brengt extra uitdagingen met zich mee als dat virtueel plaatsvindt. Hoe weet je dat de persoon die je denkt voor je te hebben ook daadwerkelijk de juiste persoon is? En ook nadat de identificatie akkoord is bevonden, moet de klant voortdurend worden gemonitord. Hoe pak je dat in een virtuele wereld aan?

Online identificatie

Je voorziet de Digitale Handtekening – als extra zekerheid – dus van een door de overheid erkende identificatietool, zoals genoemde iDIN, of voor België met eID en It’s Me. iDIN is een Nederlands online identificatiemiddel – iD staat voor iDentificeren en IN staat voor Inloggen – dat is ontwikkeld door Betaalvereniging Nederland en de vereniging van Nederlandse Banken. Met deze tool identificeert de ondertekenaar zich aan de hand van zijn of haar bankgegevens. iDIN voldoet aan de vereisten van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft), de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en naar verwachting op korte termijn die van de eIDAS.

Combinatie iDIN en e-mail

Door gebruik te maken van iDIN, weet je nagenoeg zeker dat degene die zich identificeert ook de juiste persoon is. Helemaal wanneer je dit in combinatie met het e-mailadres doet, omdat de kans klein is dat iemand anders toegang heeft tot jouw e-mailbox én jouw persoonlijke bankgegevens. Om die reden is iDIN een belangrijk onderdeel van de Digitale Handtekening, waarbij je gerust op afstand contracten kunt tekenen van welke waarde dan ook. Dat is ook waarom grote leasemaatschappijen, banken en verzekeraars gebruik maken van onze Digitale Handtekening, niet alleen om het proces snel en eenvoudig te laten verlopen, maar om ook gelijk te kunnen voldoen aan de wet- en regelgeving.

Meer weten?

Meer lezen of zelf proberen? Dat kan hier. Benieuwd wat onze digitale postbodes voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op, we denken graag met je mee.

Download onze brochure
DNB zet dataveiligheid hoog op de agenda
DNB zet dataveiligheid hoog op de agenda

Onlangs publiceerde De Nederlandsche Bank (DNB) een update op het rapport ‘Visie op Toezicht 2018-2020’.…

Lees verder
‘Wij zijn een A-merk, daar sluit de oplossing van Aangetekend naadloos bij aan’
‘Wij zijn een A-merk, daar sluit de oplossing van Aangetekend naadloos bij aan’

XA wil het vinden en delen van informatie voor organisaties makkelijk maken. Door informatiestromen binnen…

Lees verder
4 Voordelen van het automatiseren van je creditmanagementproces
4 Voordelen van het automatiseren van je creditmanagementproces

Als creditmanager kun je bij de uitvoering van je taken diverse instrumenten inzetten om zo…

Lees verder
‘Fysieke aangetekende post? Dat is inmiddels wel een beetje achterhaald’
‘Fysieke aangetekende post? Dat is inmiddels wel een beetje achterhaald’

Martijn Groot Kormelink is advocaat, mediator en partner bij Vallei Advocaten & Mediators. Vallei Advocaten…

Lees verder
Maak kennis met… Wesley Verheul, onze Customer Success Manager
Maak kennis met… Wesley Verheul, onze Customer Success Manager

Achter die knop in Outlook waarmee je beveiligd en rechtsgeldig kunt mailen, zit een heel…

Lees verder
Waarom de eIDAS-verordening onmisbaar is in een digitale maatschappij

Bredero, Nederlands dichter en toneelschrijver uit de 16e eeuw, zei het al: 'Al ziet men…

Lees verder
Vacature
Marketeer B2B – Vacature

Binnen Aangetekend zijn wij op zoek naar een allround marketeer die niet alleen de beste…

Lees verder
'We hopen dat ze nóg 10 jaar voor reuring blijven zorgen'
‘We hopen dat ze nóg 10 jaar voor reuring blijven zorgen’

BIT is een zakelijke internetserviceprovider, gespecialiseerd in virtualisatie, colocatie, internetverbindingen, managed hosting en outsourcing. BIT…

Lees verder
Partner A

Detail informatie over deze partner Partner

Lees verder
Aangetekend B.V. viert kristallen jubileum
Aangetekend B.V. viert kristallen jubileum

Tien jaar geleden begonnen Philip Voogt en Wouter van den Brink met een totaal nieuwe…

Lees verder
David Efde
Gebruikerservaring Aangetekend Mailen naar een nog hoger niveau

Aangetekend Mailen wordt inmiddels alweer bijna tien jaar door uiteenlopende klanten ingezet. Omdat er altijd…

Lees verder
Consumentenpost krijgt een digitale concurrent
Aangetekend Mailen kan PostNL miljoenen kosten

De digitale postbode bezorgt niet alleen voor bedrijven, maar ook voor consumenten en eenpitters. Daarom…

Lees verder
Aangetekend betrouwbaar
Vacature New Business Developer

Als New Business Developer zal jij een belangrijke rol spelen in onze missie om de…

Lees verder
Maak kennis met… Ronald Boer, onze Customer Success Manager en Product Owner
Maak kennis met… Ronald Boer, onze Customer Success Manager en Product Owner

Ronald Boer is Customer Success Manager en Product Owner bij Aangetekend Mailen. In deze dubbelrol…

Lees verder
Vacature: Customer Success Manager

Als Customer Success Manager zal jij een belangrijke rol spelen in onze missie om de…

Lees verder
Fintech en legaltech. Zo sluiten twee werelden naadloos op elkaar aan.
Fintech en legaltech. Zo sluiten twee werelden naadloos op elkaar aan.

In deze blog spreekt Philip Voogt, mede-oprichter van Aangetekend B.V., met Benjamin Alkemade, salesdirector bij…

Lees verder

Direct contact
+31 (0)346 58 17 31

Meer weten?

    Ook zij gebruiken Aangetekend Mailen

    Back To Top
    ×Close search
    Zoeken