skip to Main Content

6 maatregelen die je kunt nemen tegen ceo-fraude

Dat cybercriminelen er niet voor terugdeinzen om in te spelen op angst en – zowel positieve als negatieve – emotie, wisten we al. Belastingschulden doen het goed, digitale cadeautjes en gewonnen prijzen zijn ook regelrechte clickbait, maar ook de huidige coronacrisis is een geschenk uit de hemel voor de cyberkrakers. Veel mensen werken thuis, wat misschien niet altijd even veilig is, de lijntjes zijn minder kort en mensen staan onder druk. Wees alert op ceo-fraude, waarschuwt het AMLC – beter bekend als de witwaspolitie – in het FD.

Helemaal vers in het geheugen ligt het niet meer, maar wellicht doet het nog een belletje rinkelen: eind 2018 werd bioskoopketen Pathé voor bijna 20 miljoen opgelicht. Een actie van een overintelligente computernerd? Nee hoor, gewoon een paar persoonlijk mailtjes van de zogenaamde Franse bestuurder van Pathé om geld over te maken voor een grote deal. Zo ‘simpel’ kan het zijn. Niet als je hierop let.

1 Wees alert

Wantrouw alle verzoeken om grote bedragen over te maken, zeker als het naar een buitenlandse rekening overgemaakt moet worden. Lijkt het verdacht, dan is het dat meestal ook. Lijkt het betrouwbaar, controleer dan toch het verzoek bij je leidinggevende. Doe dat op anderhalve meterafstand, telefonisch of via een videocall, en uiteraard niet via een antwoord op het verdachte mailtje van de ceo, waarvan de herkomst niet geverifieerd is.

2 Let op de domeinnaam

Ceo-fraudeurs gebruiken vaak een domeinnaam die vrijwel identiek is aan die van het bedrijf zelf. En als je denkt dat een vreemde ’typefout’ in je bedrijfsnaam opvalt, think twice. Als je bedrijfsnaam een ‘m’ in zich draagt, en je registreert dezelfde domeinnaam met ‘rm’ in plaats van ‘m’, zie je dat vrijwel niet.

3 Controleer de bron

Bij twijfel kun je natuurlijk ook altijd de bron checken bij betrouwbare instanties, zoals de politie of het RIVM.

4 Hou je aan de afspraken

Soms zijn de hackers zo slim, dat ze echt het e-mailadres van ‘de baas’ kunnen overnemen. Eerst houden ze zich gedeisd en kijken rustig mee naar hoe mensen elkaar in het algemeen, en jou als ontvanger in het bijzonder, aanspreken. Is de toon formeel of heel joviaal? Worden er achter- of voornamen gebruikt? En jij persoonlijk, word je aangesproken als Antonio of Toon, Marianne of Maartje? Tegen zoveel slimmigheid is geen kruid opgewassen, lezen we in dit artikel in De Ondernemer. Dus spreek gewoon af nooit op basis van een telefoontje of gewoon e-mailtje grote bedragen over te boeken en hou je aan die afspraak.

5 Laat je niet imponeren

Oeh, de ceo stuurt jou een mail, daar kun je natuurlijk niet tegenin gaan! Toch wel. Laat je niet gek maken en volg gewoon bovenstaande tips. Op het moment dat je een bedrag overmaakt dat niet overgemaakt had moeten worden, heb je een groter probleem.

6 Gebruik aangetekende mails

Je kunt natuurlijk ook alle twijfel wegnemen en gebruik maken van Aangetekend Mailen. Als qualified Trust Service Provider staan wij ervoor in dat de mail die je ontvangt ook daadwerkelijk afkomstig is van wie je denkt dat het afkomstig is. Wel zo prettig…

Nieuwsgierig?

Wil je eens verder praten over wat onze digitale postbodes voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. We denken graag met je mee.

Werken op afstand? Geen probleem met het postbedrijf van de toekomst
Werken op afstand? Geen probleem met het postbedrijf van de toekomst

Met een klein intermezzo deze zomer is thuiswerken al sinds maart de standaard voor wie…

Lees verder
Multi-Post en Aangetekend Mailen

Als ‘Digitale Postbode’ gaan wij graag verder dan enkel het “Beveiligd en Rechtsgeldig’ overbrengen van emails en…

Lees verder
Vacature
Vacature Online Marketeer 32-40 uur

Als Online Marketeer zal jij een belangrijke rol spelen in onze missie om de Digitale…

Lees verder
‘Hun mate van compliance en certificering is ongeëvenaard’

Mail to Pay is een softwarebedrijf, dat gespecialiseerd is in het maken van debiteurenbeheersoftware. Met…

Lees verder
Ken jij je klant?
Ken jij je klant?

De uitbraak van het coronavirus heeft een verregaande invloed op elk deel van ons leven.…

Lees verder
Vacature Java Master

Wil jij een belangrijke rol binnen onze missie om de digitale postbode van Europa te…

Lees verder
Simpel is het moeilijkst

‘Het moeilijkste wat er is, is simpel voetballen’, is een van de beroemde Cruijffiaanse uitspraken…

Lees verder
‘Het gebruik van AM draagt ook bij aan onze eigen geloofwaardigheid’
‘Het gebruik van Aangetekend Mailen draagt ook bij aan onze eigen geloofwaardigheid’

Legaltech platform JuriBlox zet innovatieve technologie in om juridische documenten en processen efficiënter te maken.…

Lees verder
De Standaard onder de digitale postbodes
De Standaard onder de digitale postbodes

Eerder dit jaar verscheen Aangetekend Mailen op de lijst van qualified Trust Service Providers. Daarmee…

Lees verder
‘Ga op zoek naar de kansen, dat zorgt voor een positieve vibe’
‘Ga op zoek naar de kansen, dat zorgt voor een positieve vibe’

Al is er nog veel onzeker, beetje bij beetje komt het openbare leven weer op…

Lees verder
Aangetekend nu ook Privacy Verified
Aangetekend nu ook Privacy Verified

Wij zorgen dat mensen veilig kunnen mailen. Dan is het natuurlijk enorm belangrijk om ook…

Lees verder
Zo helpt de KPN API Store ondernemers bij hun digitale innovatieproces
Zo helpt de KPN API Store ondernemers bij hun digitale innovatieproces

Een API – een application programming interface – is een stukje software dat het mogelijk…

Lees verder
Verandering is een proces. Ook in de postkamer
Verandering is een proces. Ook in de postkamer

Dat de postkamer niet meer is wat het was, daarover is iedereen het wel eens.…

Lees verder
De ene digitale handtekening is de ander niet. Zo zit dat

Vrijwel iedereen heeft weleens te maken gehad met de inefficiëntie van een ondertekenproces, zelfs als…

Lees verder
6 maatregelen die je kunt nemen tegen ceo-fraude
6 maatregelen die je kunt nemen tegen ceo-fraude

Dat cybercriminelen er niet voor terugdeinzen om in te spelen op angst en – zowel…

Lees verder
‘Het argument ‘ik wist er niet van’ is bij ons géén argument’
‘Het argument ‘ik wist er niet van’ is bij ons géén argument’

Payt is het grootste debiteurenbeheerplatform van Nederland. Sander Kamstra is directeur van Payt en vertelt…

Lees verder

Direct contact
+31 (0)346 58 17 31

Meer weten?

Ook zij gebruiken Aangetekend Mailen

Back To Top
×Close search
Zoeken