Ingebrekestelling huisbaas
Je hebt er voor gekozen om een woning of appartement te huren. In eerste instantie ziet alles er goed uit, maar na een tijdje merk je dat de huisbaas niet alles goed op orde heeft. Je treft bijvoorbeeld gebrekkig onderhoud, of veel overlast van buren. Als de huisbaas hier niets aan doet kan je hem of haar in gebreke stellen.
- Opstellen van je e-mail
- Controleren van je e-mail
- Identificeren zodat we zeker weten wie je bent
- Betalen voor verzending € 5,45
Soorten gebreken
Zowel de huurder als verhuurder kunnen aansprakelijk worden gesteld voor gebreken. In het huurrecht wordt voor deze aansprakelijkheid gekeken naar wat er in de huurovereenkomst staat en of het een klein of een groot gebrek betreft.
Kleine gebreken
Kleine gebreken zijn voor de rekening van de huurder. Kleine herstellingen zijn bijvoorbeeld het vervangen van lampen en het schilderen van de binnen muren. Of er sprake is van klein onderhoud hangt af van de woning. De regels hiervoor staan beschreven in het “Besluit klein herstellingen”. Het kan ook zijn dat hiervoor punten zijn opgenomen in de huurovereenkomst.
Grote gebreken
Grotere gebreken komen voor de rekening van de verhuurder. Denk hierbij aan funderingsproblemen, buitenschilderwerk of het bestrijden van ongedierte. De verhuurder is bij wet verplicht de grote gebreken op te lossen en ook hiervoor de kosten te dragen. Er kunnen uitzonderingen zijn zoals in het geval van brand. Controleer ten alle tijden de huurovereenkomst.
Meldplicht en herstelplicht
De plicht om grote gebreken te melden ligt bij de huurder. De huurder verzoekt de verhuurder in dat geval om over te gaan tot herstel van deze gebreken. Het kan voorkomen dat de verhuurder niet vrijwillig de gebreken verhelpt. Het is aan de huurder om de verhuurder hierover te sommeren.
Hoe werkt een ingebrekestelling?
Als je er niet uitkomt met de verhuurder dan stuur je een ingebrekestelling. Hierin geef je een termijn aan waarbinnen de verhuurder nog een kans krijgt de gebreke te herstellen. Deze termijn dient redelijk te zijn en is dan ook afhankelijk van de aard van het gebrek.
Ingebrekestelling vereisten
Voordat je de huisbaas in gebreke gaat stellen is het verstandig om eerst na te gaan om welke afspraken het precies gaat. Kijk bijvoorbeeld in de gesloten overeenkomst. Probeer, voordat je de ingebrekestelling verstuurt, te overleggen met de huisbaas over een oplossing. Komen jullie er samen echt niet uit? Gebruik dan onze gratis voorbeeldbrief ingebrekestelling, en verstuur deze via Aangetekend Mailen. Geef in de brief aan dat je de huisbaas nog een laatste kans geeft om de afspraken alsnog na te komen. Geef hiervoor ook een redelijke termijn af. Twee weken wordt doorgaans gezien als een redelijk termijn. Als er schade is ontstaan doordat de overeenkomst niet wordt nagekomen dien je dit ook aan te geven in de ingebrekestelling. Stuur altijd bewijs van de schade mee.
Ingebrekestelling verzuim
Op het moment dat de verhuurder niet over gaat tot herstel binnen de opgegeven termijn, dan raakt de verhuurder in verzuim. De datum van de ingebrekestelling bepaalt het startpunt voor eventuele rechtelijke procedures.
Ingebrekestelling met Aangetekend Mailen
Volgens de wet dient een ingebrekestelling schriftelijk verzonden te worden. In de praktijk betekent dat een ingebrekestelling per e-mail ook is toegestaan. Met een gewone e-mail is het verzenden en ontvangen lastig te bewijzen.
Met de inzet van Aangetekend Mailen en onze voorbeeldbrief verstuur je eenvoudig een ingebrekestelling per mail. Na het versturen ontvang je een statusmail met daarin de actuele informatie van jouw Aangetekende Mail. Download hieronder onze gratis voorbeeldbrief voor het versturen van een ingebrekestelling.
Hoe werkt het?
Een aangetekende e-mail verstuur je eenvoudig via de knop ‘Verstuur nu’. Je stelt de tekst op en voegt eventuele bijlagen toe. Bij de volgende stap kun je de email en alle velden controleren. Om een aangetekende e-mail te kunnen versturen is het wettelijk vereist dat je je identificeert. Dit doen wij met iDIN en dat werkt via je bank. Als laatste stap volgt de betaling via iDEAL waarna de Aangetekende Mail wordt verstuurt. Een kopie van de Aangetekende Mail en de track & trace ontvang je in je inbox.
Stap 1
Opstellen e-mail
Stap 2
Controleren e-mail
Stap 3
Identificeren
Stap 4
Betalen
Voordelen van Aangetekend Mailen
Ultiem gemak
Je verstuurt supersnel belangrijke documenten met extra zekerheid, zonder dat je de deur uit hoeft.
Veilig en rechtsgeldig
Je e-mail en bijlagen worden beveiligd verzonden. Daarbij ontvang je een verzendbewijs én een ontvangstbewijs.
Snel en direct
Jouw Aangetekende e-mail wordt direct aangeboden aan de ontvanger, zonder wachttijd.
24/7 te volgen
Je hebt tijdens het hele proces volledig inzicht in de voortgang van je e-mail.
Kostenbesparend
Een Aangetekende e-mail is goedkoper dan de fysieke variant waarbij ‘gewicht’ ook niet uitmaakt voor de prijs die je betaald.
100%
rechtsgeldig in EU
Aangetekend Mailen voldoet volledig aan Europese regelgeving. De rechtbank erkent de aangetekende e-mail als juridisch bewijs.
85%
hogere attentiewaarde
Bezorging via Aangetekend Mailen trekt veel meer aandacht dan een gewone e-mail of poststuk.
2
minuten slechts
Supersnel versturen én bezorgen zonder dat je de deur uit hoeft.
Waarom Aangetekend Mailen?
Een Aangetekende Mail versturen is eenvoudiger en voordeliger dan het versturen van een aangetekende brief per post. Daarnaast heb je meer zekerheid dat het bericht ook daadwerkelijk bij de ontvanger terecht komt. Na de verzending ontvang je direct een statusmail in je eigen mailbox met een statusbiljet. Met het statusbiljet kan je de real-time status van je Aangetekende Mail volgen. Hierdoor heb je meer grip op de situatie en kan je met een gerust hart belangrijke informatie via een Aangetekende Mail versturen.