Mondelinge huurovereenkomst opzeggen
Een mondelingen huurovereenkomst is toegestaan en geldig. Het is echter gebruikelijker dat de afspraken tussen de huurder en verhuurder schriftelijk in een contract worden vastgelegd. Dit voorkomt misverstanden over de gemaakte mondelinge afspraken. Een mondelinge afspraak moet namelijk wel kunnen worden bewezen.
- Opstellen van je e-mail
- Controleren van je e-mail
- Identificeren zodat we zeker weten wie je bent
- Betalen voor verzending € 5,45
Hoe moet ik huur opzeggen
Het opzeggen van een mondelinge huurovereenkomst moet bij wet aangetekend worden verzoden. Dit kan per aangetekende post maar gaat sneller en goedkoper via Aangetekend Mailen. Verstuur een volledig rechtsgeldige opzegging van je huurovereenkomst zonder dat je daarvoor de deur uit hoeft.
Wees bewust van de opzegtermijn
De opzegtermijn van het huurcontract is gelijk aan de betalingstermijn: minimaal één maand en maximaal drie maanden. Een betalingstermijn van één maand is het meest gebruikelijk. Als er in het huurcontract een langere opzegtermijn staat dan de betalingstermijn dan hoeft daar niet aan gehouden te worden. De opzegtermijn is dan maximaal één betalingstermijn.
Vergeet de borg niet
Bij het aangaan van de huurovereenkomst is het waarschijnlijk dat er borg is betaald. Als de woning of kamer goed is achtergelaten en alle huur is voldaan, dan dient de verhuurder de borg terug te betalen. Het is belangrijk dit verzoek mee te nemen in de opzegging van de overeenkomst. Vaak betaalt de verhuurder de borg binnen één maand na het vertrekt.
Gebruik onze gratis voorbeeldbrief
Met onze gratis voorbeeldbrief kan je eenvoudig je huur opzeggen per mail. De voorbeeldbrief kan aangepast worden per situatie. Vergeet niet om zelf een kopie te bewaren. Een overzicht van de verzend- en ontvanggegevens komt na de verzending direct in jouw mailbox. Klik hieronder om de gratis voorbeeldbrief te downloaden.
Hoe werkt het?
Een aangetekende e-mail verstuur je eenvoudig via de knop ‘Verstuur nu’. Je stelt de tekst op en voegt eventuele bijlagen toe. Bij de volgende stap kun je de email en alle velden controleren. Om een aangetekende e-mail te kunnen versturen is het wettelijk vereist dat je je identificeert. Dit doen wij met iDIN en dat werkt via je bank. Als laatste stap volgt de betaling via iDEAL waarna de Aangetekende Mail wordt verstuurt. Een kopie van de Aangetekende Mail en de track & trace ontvang je in je inbox.
Stap 1
Opstellen e-mail
Stap 2
Controleren e-mail
Stap 3
Identificeren
Stap 4
Betalen
Voordelen van Aangetekend Mailen
Ultiem gemak
Je verstuurt supersnel belangrijke documenten met extra zekerheid, zonder dat je de deur uit hoeft.
Veilig en rechtsgeldig
Je e-mail en bijlagen worden beveiligd verzonden. Daarbij ontvang je een verzendbewijs én een ontvangstbewijs.
Snel en direct
Jouw Aangetekende e-mail wordt direct aangeboden aan de ontvanger, zonder wachttijd.
24/7 te volgen
Je hebt tijdens het hele proces volledig inzicht in de voortgang van je e-mail.
Kostenbesparend
Een Aangetekende e-mail is goedkoper dan de fysieke variant waarbij ‘gewicht’ ook niet uitmaakt voor de prijs die je betaald.
100%
rechtsgeldig in EU
Aangetekend Mailen voldoet volledig aan Europese regelgeving. De rechtbank erkent de aangetekende e-mail als juridisch bewijs.
85%
hogere attentiewaarde
Bezorging via Aangetekend Mailen trekt veel meer aandacht dan een gewone e-mail of poststuk.
2
minuten slechts
Supersnel versturen én bezorgen zonder dat je de deur uit hoeft.
Waarom Aangetekend Mailen?
Een Aangetekende Mail versturen is eenvoudiger en voordeliger dan het versturen van een aangetekende brief per post. Daarnaast heb je meer zekerheid dat het bericht ook daadwerkelijk bij de ontvanger terecht komt. Na de verzending ontvang je direct een statusmail in je eigen mailbox met een statusbiljet. Met het statusbiljet kan je de real-time status van je Aangetekende Mail volgen. Hierdoor heb je meer grip op de situatie en kan je met een gerust hart belangrijke informatie via een Aangetekende Mail versturen.